Ținuta la locul de muncă: de ce contează când lucrezi în zona de servicii?

316586482 cba0a8a6 8bca 4b05 a699 3d072c4e16b4

Fără doar și poate, în condiții de competiție acerbă, companiile de servicii sunt presate să își adapteze serviciile la cerințele publicului-țintă, ba chiar să caute modalități să se diferențieze de alte companii din domeniu. În esență, succesul unei afaceri depinde de capacitatea acesteia de a crea o experiență memorabilă pentru clienți, de a le atrage atenția și de a-i loializa prin metode care să le ofere plus-valoare.

O astfel de ”armă” este atenția la detalii. E drept că eficiența operațională, tehnologia implementată și calitatea serviciilor oferite sunt importante, dar să nu uităm că dincolo de cuvinte și acțiuni, ținuta angajaților reprezintă o formă de comunicare non-verbală extrem de puternică.  Încă din primele secunde, clientul își formează o opinie despre companie, bazată în mare parte pe felul în care angajatul se prezintă.

Iar percepția nu se limitează doar la o anumită industrie. Studiile arată că percepția vizuală este unul dintre cei mai puternici factori în formarea unei impresii inițiale în rândul clienților. Astfel, ținuta unui angajat devine o extensie a identității de brand, contribuind la coerența și autenticitatea mesajului pe care compania dorește să îl transmită.

De ce prima impresie este importantă?

În primele secunde de la întâlnirea cu un client, angajatul unei companii ce oferă servicii transmite o multitudine de informații: îmbrăcămintea oferă indicii despre seriozitate, atenția la detalii, profesionalism și chiar despre modul în care compania valorizează relația cu clientul.

Totodată, transmite că angajatul și compania respectivă sunt serioși și respectă standardele impuse de industrie. Spre exemplu, în domenii unde pacienții se bazează pe competența și seriozitatea personalului, o ținută adecvată va crea o primă impresie pozitivă care, la rândul ei, va crește încrederea și satisfacția clientului. În industria hotelieră sau de restaurante de lux, uniformele impecabile ale personalului consolidează imaginea brandului și le oferă clienților o experiență în concordanță cu așteptările lor.

Ținuta și încrederea clientului

Ținuta și încrederea clientului au implicații semnificative în orice interacțiune profesională, în special în domeniul serviciilor. O ținută bine curată și îngrijită îi transmite imediat clientului că persoana respectivă își ia rolul în serios și, implicit, că serviciul oferit este de încredere. 

Încrederea nu este doar o emoție de moment; este un sentiment care determină comportamentele pe termen lung. Un client care simte că poate avea încredere într-o companie sau într-un angajat va fi mai dispus să revină, să recomande serviciile altora și să își construiască o relație de loialitate. 

Mai mult, ținuta angajaților contribuie și la întărirea identității companiei și la coerența mesajului de brand, lucru ce este deosebit de important în afacerile cu o puternică orientare către clienți. Companiile care investesc în designul uniformelor sau în stabilirea unor coduri vestimentare clare investesc, de fapt, în modul în care vor fi percepute de publicul lor țintă.

Ținuta este la fel de importantă și când deții sau conduci o parcare în Otopeni amplasată în preajma aeroportului. Deși pare că interacțiunile dintr-o parcare se rezumă la gestionarea spațiului și a vehiculelor, adevărul este puțin diferit.

Clienții care aleg să își lase mașina într-o astfel de parcare provin din varii categorii socio-economice. Un om de afaceri care călătorește frecvent vrea să fie întâmpinat cu profesionalism, fără a fi nevoit să se îngrijoreze în privința siguranței mașinii sale. Pe de altă parte, o familie care pleacă în vacanță caută un mediu prietenos și accesibil, unde angajații să fie și abordabili și empatici. În ambele cazuri, ținuta personalului transmite mesaje subtile despre calitatea serviciilor și despre seriozitatea afacerii.

Să nu uităm că o parcare Aeroport Otopeni este o afacere care se bazează pe încrederea clientului. Acești clienți lasă în mâinile personalului parcării unul dintre cele mai valoroase bunuri ale lor: mașina. Deci prima impresie devine extrem de importantă. Ținuta personalului care întâmpină clienții va influența direct modul în care aceștia percep profesionalismul și siguranța parcării.

Un angajat care poartă o uniformă curată, îngrijită și ușor de identificat prin ecusoane le oferă clienților senzația de ordine și de control. În momentul în care se apropie de punctul de recepție sau predare a mașinii, ei nu au timpul și răbdarea necesare pentru a analiza fiecare detaliu; astfel, purtarea unei uniforme, asociată cu o atitudine profesionistă, va liniști rapid orice temeri sau îndoieli cu privire la serviciul pe care urmează să-l primească.

Un client ce va merge într-o călătorie de afaceri se va simți confortabil dacă interacționează cu un angajat îmbrăcat profi, care reflectă seriozitatea și eficiența dorită. În schimb, o familie care pleacă în vacanță ar putea aprecia o ținută care, deși formală, are elemente mai relaxate și prietenoase, semnalând că mediul este nu doar sigur, ci și primitor.

Impactul ținutei asupra moralului angajaților

Deși este ușor să ne concentrăm asupra beneficiilor pe care o ținută profesională le aduce în relația cu clientul nu trebuie subestimat impactul pe care îl poate avea asupra moralului angajaților. 

Când angajații poartă uniforme se pot simți conectați cu valorile companiei și devin mai conștienți de responsabilitatea lor de a reprezenta brandul. În plus, ținuta standard elimină nevoia de a lua decizii zilnice cu privire la ce să îmbrace, iar când se simt bine în hainele pe care le poartă sunt mai dispuși să fie încrezători și să ofere servicii de calitate.

S-ar putea să-ți placă și...

extrastyle.ro